Emily Sundblad
"Si me dejas te destruyo"
"If you leave me i will destroy you"

listen / download songs
read / download press release







Street performance
Centro Histórco, Gante y 5 de
mayo, 10 March 2010, 9pm
Fotos: Margaret Lee
click image for more views
Opening night performance
GAGA
11 March, 2010, 8pm
Fotos: John Kelsey and Eduardo Egea
click image for more views
Paintings in contramar
From March 11 to April 30
Fotos - Diego Berruecos
click image for more views
click image to see the other paintings

Self Portrait, 2010
Oil/ canvas
68.11 x 28.74 in/173 x 73 cm
The piano teacher, 2010
Oil/ canvas
25 x 21.06 in/ 63.5 x 53.5 cm
Contramar 1, 2010
Oil/ canvas
21.06 x 25.19 in /53.5 x 64 cm
Lee McQueen’s wake, 2010
Oil/ canvas
40.15 x 29.92 in /102 x 76 cm
Contramar 2, 2010
Oil/ canvas
25 x 21.06 in /63.5 x 53.5 cm
Have you been diagnosed with HIV? Do you have diarrea? Are you at least 18 years old?, 2010
Oil/ canvas
21.65 x 21.65 in /55 x 55 cm
La llamada / The call, 2010
Llive chat from March 11 to April 30
Projected is Francis Picabia, Woman in the blue scarf
Oil on board
18 1/4 x 14 3/4 in / 46.6 x 37.2 cm
On consignment to GAGA via Reena Spaulings from MIchael Werner
click image for more views
Listen & download songs

Dias y Flores Dias y Flores Download
Disfruta el Silencio Disfruta el Silencio Download
Gloomy Sunday Gloomy Sunday Download
Gloomy Sunday I hope / The beautiful ones Download
Mi viejo Mi viejo Download
Download presstext

press release / comunicado de prensa






Emily Sundblad “Si me dejas te destruyo”
Inauguración y performance 11 de Marzo de 2010, 19 hrs.

www.houseofgaga.com

Si me dejas te destruyo es una exposición in situ en tres partes de Emily Sundblad que tendrá lugar en tres diferentes puntos de la Ciudad de México.
 
“El título es una cita textual de una entrevista con Gilbert y George en la que hablan de su relación con el galerista Konrad Fischer, quien supuestamente los amenazó con esa misma frase, a la cual responde el duo ‘esto comprueba lo mucho que nos estimaba’.  Habiendo yo trabajado como galerista en los últimos seis años, me relaciono mucho con el tono trágico–cómico de ésta frase y con la naturaleza con la que captura el modo de la relación artista / galerista.  En pláticas con mis colegas galeristas surge recurrentemente el sentimiento físico y mental de ser simultáneamente creados y destruidos por nuestro trabajo.  La colaboración artista / galerista implica políticas y relaciones  engañosas, en las cuales el negocio suplanta al amor y donde la co-dependencia genera sueños de traición. Mi muestra es un performance y éste es su título.
 
El compositor y pianista Pete Drungle y yo hemos preparado un recital de canciones populares que interpretaremos especialmente para la ciudad de México.  Este diez de marzo por la noche intentaremos tocar nuestra música en una calle transitada del centro histórico (ubicación por anunciarse).  Al tocar en la calle espero alcanzar un público fuera del mundo del arte. Nuestro punto de partida es el papel que tiene en México la música popular, la canción ranchera en específico. Gritos en busca del amor, éstas canciones de pasión y muerte  aparecen por doquier y atraviesan  fronteras tanto de clase y profesión así como barreras físicas. Como intérprete puedo ser una mujer o un hombre, una histérica, una soberana, un desastre y una mensajera. El día de la inauguración también habrá música en la galería.

  Mostrar mis pinturas en el restaurante Contramar es un guiño a Martin Kippenberger. Pero  a diferencia de él, yo no soy una pintora de tiempo completo, soy mas bien una pintora dominguera, una pleasure painter. Aquí, mis pinturas se escapan de la galería así como yo me escapo de mi papel de galerista. Pero tampoco nos  escapamos tan lejos ya que  el restaurante esta al lado de la galería en la que  expongo. Las pinturas fueron pensadas para  Contramar, lugar que juega un papel fundamental en la vida social y cultural de la ciudad de México (Gabriela Cámara, propietaria del Contramar, es amiga, casera y mecenas de  mi galerista Fernando Mesta). Los restaurantes como éste son lugares en donde las vidas y las carreras profesionales se hacen y deshacen en el transcurso de una comida.
 
La pintura de Picabia, Mujer en mascada negra, 1942, estará a consignación de Michael Werner, galería de NY, a GaGa. La pintura será mostrada en la galería  vía i-chat, transmitida en vivo desde Nueva York y proyectada en la ciudad de México. La comisión de venta de ésta pintura sería del 10 % de su valor total para GaGa. La proyección del Picabia se vuelve en éste caso una película / llamada telefónica de seis semanas. Persuasión como obra de arte.”

hustle verb (PERSUADE)
/ˈhʌs.l/
[I or T] mainly US informal to try to persuade someone, especially to buy something, often illegally
to hustle for business/customers
They made a living hustling stolen goods on the streets.
Gracias a Pete Drungle , Fernando Mesta, Gabriela Cámara, John Kelsey, Margaret Lee, Jared Madere, Britt Marie Sundblad y Amy Greenspon, José Rojas
Emily Sundblad , Ciudad de México , Marzo 2010
Descanse en paz- Alexander McQueen




Emily Sundblad “If you leave me I will destroy you”
Opening and performance, March 11th, 2010 at 19 hrs.

www.houseofgaga.com

If you leave me I will destroy you is a three-part, site-specific exhibition by Emily Sundblad, taking place in three different Mexico City locations.
 
The exhibition title is a quote from an interview with Gilbert and George about their dealer Konrad Fischer, who supposedly said this to the artists (and “this proves he was very fond of us”). Having worked as a gallerist myself for the last six years, I can fully relate to the tragic-comical drama of this statement and to the nature of the relationship between artists and art dealers that it captures. In conversations with my dealer colleagues, a mental and physical experience of being simultaneously created and destroyed by our jobs is a recurrent theme. Collaboration involves a tricky politics of togetherness where business loses its distinction from love, and where co-dependency breeds dreams of betrayal. My show is a performance and this is its title.

The composer and pianist Pete Drungle and I have put together a recital of popular songs interpreted by us especially for Mexico City. On March 10th we will attempt to play our music on a busy downtown street (location to be announced). By playing on the street I am hoping to reach an audience outside of the art world. The role that popular love songs – Rancheras - play in Mexico City life was our starting point. Crying out for love, these sex- and death-driven songs appear everywhere and cut across class as well as professional and physical boundaries. As a singer, I can be a woman, a man, a hysteric, sovereign, a mess and a messenger. There will also be music in the gallery on opening night.
 
Showing my paintings at the restaurant Contramar is a wink to Martin Kippenberger. Unlike him, I am not a full-time painter, perhaps more of a Sunday painter, a pleasure painter. Here, my paintings are on the run from the gallery, just as I am on the run from my job as a gallerist. But we don’t run very far; the restaurant is next door to GaGa. The paintings were made especially for Contramar, which plays a pivotal role in Mexico City’s cultural and social life. (Gabriela Camara, who owns Contramar is the best friend, landlord, neighbor and patron of my gallerist Fernando Mesta).  Restaurants like it are places where careers and lives can be made and unmade during the course of a meal.
 
Picabia’s painting Woman in blue scarf, 1942, is on consignment to GaGa from Michael Werner Gallery in New York.  It is being exhibited in the gallery via an i-chat live feed from New York City. The potential sale of this painting generates 10% of it’s full value for GaGa. Projected here, the Picabia becomes a 6 week long movie/ telephone call. It is a hustle as artwork.

hustle verb (PERSUADE)
/ˈhʌs.l/
[I or T] mainly US informal to try to persuade someone, especially to buy something, often illegally
to hustle for business/customers
They made a living hustling stolen goods on the streets.

Gracias a Pete Drungle , Fernando Mesta, Gabriela Cámara, John Kelsey, Margaret Lee, Jared Madere, Britt Marie Sundblad y Amy Greenspon, w José Rojas
Emily Sundblad , March 2010 Mexico City
RIP- Alexander McQueen



back to top