Heji Shin
Entanglement

May 29th - September 7th, 2024
Gaga, Guadalajara



For her first solo exhibition at Gaga, Guadalajara, Heji Shin has produced a new series of “abstract” photographs. At a first glance, her new images are devoid of any recognizable content, composed of bright splatters, swarms of yellow specks and shooting, luminous streaks, suggesting high tech warfare at night or remote, sci-fi star systems. In fact, these are images of fireflies, photographed in Tlaxcala, Mexico during their spring-summer mating season. Shooting outdoors in dusky fields, Shin’s subject here is bioluminescence, or the sexual life of insects. Her swarming, painterly, all-over compositions capture the coded body language of bugs calling for mates. These are spaces made of signals.

In Pier Paolo Pasolini’s 1975 text “Disappearance of the Fireflies,” the extinction of firefly populations in Italy serves as a metaphor for unanalyzed shifts in political power since WWII, marking the emergence of a new, technocratic post-fascist fascism after 1968. He meant that the disappearance of fireflies due to light pollution and pesticides was an effect of a planetary, consumer-capitalist death drive which otherwise remained unconscious, and unwritten in the press. Bioluminescence, then, as a silent political analysis of these weird new times. The extinguished light of the fireflies signals an end of the world we still don’t see coming. Insect language saying the humanly unthinkable.

The mating rituals of fireflies are like a glow-in-the-dark music, a coded exchange between males and females at day’s end. Their luminous conversation lasts for a brief ten minutes following sunset, a prelude to darkness. The average lifespan of a firefly, meanwhile, is two months. It’s an intense, delicate and short-lived transmission, and the photographer slips into this non-human tempo to capture abstract images before night falls and the signaling stops.

Fireflies emit a cool light that generates no heat, only rhythmic patterns. Reproduction is the message, and copulation extends the code: the ecstasy of communication. Pasolini said he’d exchange the entire energy grid for a single firefly. But a single firefly would only be flashing in a void, receiving no reply. Swarm intelligence is a global behavior that remains unknown to the individual agents who cause it to emerge. In our night skies, meanwhile, Elon Musk’s expanding Star Link satellite system steals the light of the stars with rocket-powered light pollution, out-shining them and forever disorienting life on Earth. We have a new guidance system now, our mirror in the sky. We flash and it flashes back. Heji Shin’s new images show a complex, living system made of bodies and light, communicating and copulating on the cusp of extinction.

John Kelsey NY NY



~


Para su primera exposición individual en Gaga, Guadalajara, Heji Shin ha producido una nueva serie de fotografías “abstractas”. A primera vista, sus nuevas imágenes carecen de cualquier contenido reconocible, compuestas de salpicaduras brillantes, enjambres de manchas amarillas y rayos luminosos, sugiriendo una guerra de alta tecnología nocturna o sistemas estelares remotos de ciencia ficción. De hecho, estas son imágenes de luciérnagas, fotografiadas en Tlaxcala, México, durante su temporada de apareamiento de primavera-verano. Al fotografiar al aire libre en campos al anochecer, el enfoque de Shin aquí es la bioluminiscencia, o la vida sexual de los insectos. Sus composiciones saturadas, pictóricas y omnipresentes capturan el lenguaje corporal codificado de los insectos llamando a sus parejas. Estos son espacios hechos de señales.

En el texto de Pier Paolo Pasolini de 1975, “La desaparición de las luciérnagas”, la extinción de las poblaciones de luciérnagas en Italia sirve como una metáfora de los cambios no analizados en el poder político desde la Segunda Guerra Mundial, marcando el surgimiento de un nuevo fascismo tecnocrático post- fascista después de 1968. Él quería decir que la desaparición de las luciérnagas debido a la contaminación lumínica y los pesticidas era un efecto de una pulsión de muerte planetaria, consumista y capitalista, que de otro modo permanecía inconsciente y no escrita en la prensa. La bioluminiscencia, entonces, como un silencioso análisis político de estos extraños nuevos tiempos. La luz extinguida de las luciérnagas señala un fin del mundo que aún no vemos venir. Lenguaje de insectos diciendo lo impensable humanamente.

Los rituales de apareamiento de las luciérnagas son como una melodía que brilla en la oscuridad, un intercambio codificado entre machos y hembras al final del día. Su conversación luminosa dura breves diez minutos después de la puesta del sol, un preludio a la oscuridad. Mientras tanto, la vida media de una luciérnaga es de dos meses. Es una transmisión intensa, delicada y efímera, y la fotógrafa se sumerge en este tempo no humano para capturar imágenes abstractas antes de que caiga la noche y la señalización se detenga.

Las luciérnagas emiten una luz fría que no genera calor, solo patrones rítmicos. La reproducción es el mensaje, y la copulación extiende el código: el éxtasis de la comunicación. Pasolini dijo que cambiaría toda la red energética por una sola luciérnaga. Pero una sola luciérnaga solo estaría parpadeando en el vacío, sin recibir respuesta. La inteligencia de enjambre es un comportamiento global que permanece desconocido para los agentes individuales que la hacen emerger. Mientras tanto, en nuestros cielos nocturnos, el sistema satelital Star Link en expansión de Elon Musk roba la luz de las estrellas con contaminación lumínica impulsada por cohetes, superándolas y desorientando para siempre la vida en la Tierra. Ahora tenemos un nuevo sistema de guía, nuestro espejo en el cielo. Nosotros destellamos y él destella de vuelta. Las nuevas imágenes de Heji Shin muestran un sistema complejo y viviente hecho de cuerpos y luz, comunicándose y copulando al borde de la extinción.

John Kelsey NY NY
Heji Shin
Querida
2024
Inkjet print, framed
79.63 x 60.03 x 2.36 inches
202.4 x 152.5 x 6 cm
Ed 1 of 3 + 2AP
Heji Shin
Enredo
2024
Inkjet print, framed
53.42 x 79.68 x 2.36 inches
135.7 x 202.4 x 6 cm
Ed 1 of 3 + 2AP
Heji Shin
Entanglement
2024
Inkjet print, framed
79.63 x 60.03 x 2.36 inches
202.4 x 152.5 x 6 cm
Ed 1 of 3 + 2AP
Heji Shin
The Evening Stars
2024
Inkjet print, framed
53.42 x 79.68 x 2.36 inches
135.7 x 202.4 x 6 cm
Ed 1 of 3 + 2AP
Heji Shin
Con Tu Amor
2024
Inkjet print, framed
79.63 x 60.03 x 2.36 inches
202.4 x 152.5 x 6 cm
Ed 1 of 3 + 2AP
Heji Shin
Muerte En Vida
2024
Inkjet print, framed
53.42 x 79.68 x 2.36 inches
135.7 x 202.4 x 6 cm
Ed 1 of 3 + 2AP
Heji Shin
Amor Eterno
2024
Inkjet print, framed
53.42 x 79.68 x 2.36 inches
135.7 x 202.4 x 6 cm
Ed 1 of 3 + 2AP
Heji Shin
No Tengo Dinero
2024
Inkjet print, framed
53.42 x 79.68 x 2.36 inches
135.7 x 202.4 x 6 cm
Ed 1 of 3 + 2AP